Home » Coaching » Goede voornemens? In 5 stappen jouw doel halen!

Goede voornemens? In 5 stappen jouw doel halen!

06 december 2017 Coaching

En? Hoe staat het met de goede voornemens van afgelopen jaar?

Een nieuw jaar een nieuwe start. We zijn nu twaalf maanden verder. En? Hoe staat het er mee? Is het gelukt met het aanleren van het nieuwe gedrag? Gefeliciteerd!  Gaat het nog niet zo goed of heb je je goede voornemens teleurgesteld terzijde geschoven? Eén troost: je bent niet de enige. En het kan nog steeds. Uithuilen en opnieuw beginnen. Maar nu goed!

Goede voornemens…gedoemd te mislukken?

Nee, zeker niet. Maar wellicht is 1 januari niet zo’n goed moment om hiermee te beginnen. Midden in de winter, net na de feestdagen, mensen zijn moe en de griepvirussen liggen op de loer. Ga er dan maar aan staan om een verandering door te voeren; gewoon normaal je dingen doen is vaak al meer dan genoeg! Zou het dan niet veel prettiger zijn om hier bijvoorbeeld in het in voorjaar mee te beginnen? De dagen lengen, de vogels fluiten volop, het wordt warmer. Lekker om juist dán iets te gaan ondernemen!

Ook leggen mensen de lat vaak wel erg hoog voor zichzelf. Niet één goed voornemen, maar wel drie. Of een te grote stap: tien kilo afvallen in drie maanden! Als het dan even tegenzit vliegt de moed om door te zetten tot onder het nulpunt. Afzien wordt dan opgeven. Met de nodige frustraties.

De tien meest voorkomende goede voornemens:
En dit zijn niet de meest voorkomende van alleen dit jaar. Deze voornemens komen ieder jaar weer in de lijsten voor. Het zit ons blijkbaar hoog.

  1.  Afvallen
  2.  Meer bewegen
  3. Zuiniger leven/ aflossen van schulden
  4. De juiste partner vinden
  5. Stoppen met roken
  6. Meer tijd besteden aan familie en vrienden
  7. Beter/leuker werk vinden
  8. Vrijwilligerswerk gaan doen
  9. Iets nieuws leren/nieuwe hobby opstarten
  10. Beter met de tijd omgaan (timemanagement)

Goede voornemens ? In 5 stappen jouw doel halen!

De weg naar succes in 5 stappen

 

Stap 1:

Bepaal wat het goede voornemen is. Eén is genoeg! 😉
Visualiseer voor jezelf hoe je leven er uit zal zien als je dit nieuwe gedrag je eigen hebt gemaakt. Hoe voel je je dan? Fantaseer er maar op los. Wat voor positiefs zal het je gaan brengen?
Voor sommige mensen helpt het om dit alles op te schrijven of om het met een ander te delen.

Stap 2:

Hoe kun je je doel bereiken? Hoe ligt de lat: is het haalbaar? Wat is er precies voor nodig?
Maak een stappenplan naar je doel en maak de stapjes zo klein mogelijk. Zo heb je straks, als er een stap naar je doel bereikt is, mooie succesmomenten die erg motiverend kunnen werken.

Stap 3:

Het is nu duidelijk wat je doel is en je hebt de stappen helder. De volgende vraag is een belangrijke:
Als ik ‘JA’ zeg tegen deze verandering, waar zeg ik dan ‘NEE’ tegen?
Jij wilt bijvoorbeeld versneld de hypotheek aflossen en hebt hiervoor een stappenplan gemaakt. Waar zeg je nee tegen? Dure cadeautjes voor je kinderen, de vakanties en etentjes die je gewend was? Als je je de NEE realiseert en accepteert, is de JA veel beter vol te houden!

Stap 4:

Starten en volhouden. Gun jezelf drie maanden de tijd om te wennen aan je goede voornemen.
En blijkt het toch te hoog gegrepen, sta jezelf dan toe om het voornemen aan te passen zodat het voor jou wel acceptabel wordt. Heb je bijvoorbeeld als doel om per week drie kilo af te vallen en dit lukt niet. Stel dan je doel bij, maak kleinere stapjes en geniet van hetgeen je wél al bereikt hebt, zoals gezonder eten en een gewicht dat niet verder toeneemt.
Vier je successen!

Stap 5:

Lukt het niet? Zoek hulp!
Vraag ondersteuning van een (personal) coach, een diëtiste, een financieel deskundige, een psycholoog of ‘ervaringsdeskundige’. Je hoeft het niet alleen te doen.

Gedragsverandering is niet makkelijk. We leggen de lat vaak te hoog en realiseren ons niet voldoende wat we er allemaal voor moeten laten. Ook reacties uit de directe omgeving kunnen een verandering extra lastig maken. Hier tegenover staat de enorme voldoening als het je lukt. Meer zelfvertrouwen, meer energie en meer gevoel van controle over je eigen leven liggen op je te wachten. Als jij het wilt, kun je het!

It is in your moments of decision that your destiny is shaped

(Tony Robbins)

 

Wil jij je doelen halen? Jouw beste jaar? Neem dan NU contact op neem contact op

moriacoaching